Soijasta on moneksi

Soija on yksi maapallon vanhimmista viljelykasveista; sitä on viljelty Aasiassa yli 5 000 vuotta. Ravitsevana, hyvälaatuisen kasviproteiinin lähteenä se on ollut tärkeä osa muinaiskansojen ruokavaliota.

Soija on aina kuulunut perinteiseen aasialaiseen keittiöön, ja länsimaissakin sitä on käytetty jo 1700-luvulta lähtien. USA:ssa soijasta on 1800-luvulta lähtien kehitetty lihaa korvaavia kasvisruokavalmisteita. Soijan suurimmat tuottajamaat ovat USA, Kiina, Brasilia, Argentiina ja Kanada. Myös Euroopassa, esim. Unkarissa ja Itävallassa, viljellään soijaa.

Soijan terveysvaikutuksia on tutkittu 1920-luvulta lähtien. Viime vuosikymmeninä tutkijoita on kiinnostanut ennen kaikkea soijan vaikutus veren rasva-arvoihin ja sydän- ja verisuonitauteihin sekä soijan sisältämien kasvihormonien (fytoestrogeenien) vaikutus naisten vaihdevuosivaivoihin sekä luustoon.

Soija on edullista

Pussillinen kuivasoijaa – olipa se jauhe-, rouhe-, hiutale- tai suikalemuodossa – maksaa kaupassa vain muutaman euron. Kun ottaa huomioon sen ainutlaatuisen ravintosisällön ja hyvän säilyvyyden, se on hyvä raaka-aine kaikenlaisiin ruokiin.

Täyttävä kuivasoija on käyttövalmista ja erittäin riittoisaa. Ota soija osaksi terveellistä ja monipuolista ruokavaliota, ja syöt edullisesti ja hyvin.

Soijasta maistuvia herkkuja

Moni jo tietää, että jauhelihan voi korvata soijarouheella – oikein maustettuna eroa ei juuri huomaa. Tiesitkö, että lisäksi soijasuikaleilla voi korvata kanan ja soijajauheella kananmunan? Tai että soijasta voi tehdä niin välipaloja ja pääruokia kuin leivonnaisia ja jälkiruokiakin?

Soija on monikäyttöistä, koska sen perusmaku on hyvin neutraali ja sitä on helppo maustaa. Kun haluat korvata lihan tai kanan kuivasoijalla, saat siihen haluamaasi makua marinoimalla, liottamalla tai keittämällä. Käytä vaikkapa kasvislientä, soijakastiketta, yrttejä, mausteita ja valkosipulia.

Soijahiutaleet voit sekoittaa jogurttiin, ripotella hedelmäsalaatin päälle tai voit leivittää niillä kalaa. Soijajauho tekee smoothiesta täyttävämmän ja vaniljakastikkeesta täyteläisemmän, ja leivonnassa se voi korvata kananmunan tai osan jauhoista. Lue lisää Keittokirjasta, kohdasta Käyttövinkit ja kokeile rohkeasti. Soija on uskomattoman monikäyttöinen!