10 faktaa soijasta

1. Soijasta saa kuituja, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, fosforia, rautaa, sinkkiä, jodia ja seleeniä sekä runsaasti A-, B-, E- ja K-ryhmän vitamiineja.

2. Soija sisältää enemmän proteiineja kuin mikään muu papu.

3. Soija korvaa mainiosti lihan tai maidon, alentaa kolesterolia ja on luontaisesti laktoositon.

4. Soyappetit-tuotteet on viljelty pääosin Euroopassa ja ne on valmistettu ilman geenitekniikkaa.

5. Soijapavun kalsiumpitoisuus on 26-kertainen lihaan verrattuna.

6. Soijassa on korkea kuitu- ja proteiinipitoisuus, alhainen glykeeminen indeksi sekä hyvä rasvahappojen koostumus.

7. Soija sopii erinomaisesti täydentämään sekä kasvis- että sekaruokavaliota, sillä se sisältää kaikkia lihan sisältämiä aminohappoja (proteiineja).

8. Soijassa ei ole kolesterolia; päinvastoin, se sisältää lesitiiniä joka alentaa kolesterolia. Lesitiini on tärkeää myös hermostolle.

9. 100 g tummaa soijarouhetta sisältää 53 g proteiinia, kun sama määrä kanaa sisältää vain 20 g

10. Eläinperäisiin tuotteisiin verrattuna soija on ekologista. Sen ympäristövaikutukset ovat huomattavan pienet esimerkiksi lihaan verrattuna.